Att ansluta sig till fibernätet är ett stort projekt och det är inte konstigt att du som kund har många frågor kring hur processen går till. Vi på kundservice gör vårt bästa för att besvara dem.
Här har vi samlat kontaktuppgifter, vanliga frågor och svar och annan information som är viktig för dig som är kund.
Klicka på frågorna för att fälla ut svaren.
- Med begreppet fiber menar man egentligen ett fiberoptiskt kabelnät som kan överföra ljus och data i en närmast obegränsad hastighet.
Fiberkabeln är själva tekniken som möjliggör att ditt hushåll kan ansluta sig till ett öppet stadsnät och det är Kraftringen som levererar själva fiberkabelanslutningen till din dörr. - Om du är ansluten till ett fiberoptiskt nät kan du sova lugnt. Varje liten glasfiber har obegränsad kapacitet. Nätet är redan idag snabbare än andra alternativ och det finns inget annat som kan komma ikapp. Data i de optiska fibrerna skickas med ljusets hastighet och det finns inget snabbare. Och då utnyttjar vi ändå bara en bråkdel av nätets kapacitet.
- Öppet Stadsnät är en slags marknadsplats och webbportal där tjänsteleverantörer inom tv, bredband och telefoni är välkomna att erbjuda sina tjänster. Du som slutkund väljer själv vilka tjänster du vill ha och det råder full konkurrens på lika villkor.
Klicka här för att komma till tjänsteportalen Zmarket. Uppge din adress för att se vilka tjänster som finns och vad de kostar.
Ett öppet stadsnät innebär att du själv kan välja dina tjänster och leverantörer, medan fiber är själva tekniken och infrastrukturen som gör det hela möjligt. - Om du har tecknat avtal med en tjänsteleverantör (inom bredband, tv eller telefoni) är det denna du ska kontakta för att felanmäla problemet. Har du frågor eller problem med kabeln kontaktar du vår support för fiber. Det kan till exempel gälla själva installationen, att kabeln blivit avgrävd eller att du inte kommer in i tjänsteportalen Zmarket när du ska beställa dina tjänster. Läs mer här.