När du upptäcker ett fel i din fiberanslutning ska du alltid felrapportera till din tjänsteleverantör som identifierar problemet och rapporterar vidare till oss.
Kraftringen ansvarar för fibernätet tillsammans med två andra aktörer – kommunikationsoperatören och tjänsteleverantören. Det är vi på Kraftringen som sköter byggnationen av fiber och ser till att ditt hem ansluts till fibernätet. Skulle en fiberkabel bli avgrävd, till exempel i samband med vägarbeten, är det vi som ansvarar för att återställa den.
Efter att fibern blivit installerad är det kommunikationsoperatören som sköter själva uppkopplingen. Det är de som ser till att fibernätet är i drift. Det är också kommunikationsoperatören som har hand om tjänsteportalen där du väljer vilka tjänster och vilken tjänsteleverantör du vill ha. I våra nät är Zitius kommunikationsoperatör och du väljer dina tjänster i tjänsteportalen Zmarket.
Efter att du har valt dina tjänster är det framförallt tjänsteleverantören som du kommer märka av och ha kontakt med. Det är till dem du betalar din faktura och felrapporterar om du upptäcker att det är något fel med ditt kanalutbud eller ditt internet. Skulle ett fel uppstå är det tjänsteleverantören som identifierar felet och rapporterar bakåt i kedjan till kommunikationsoperatören, som i sin tur informerar oss på Kraftringen.